Kevés olyan szakma van, amely olyan szélsőségesen osztja meg a bennfentesek maguk a rendszergazdák és a laikusok véleményét. A nézőpontok ütközésének egyszerű az oka, mindenki csupán a saját nézőpontjából tudja értékelni a témát. A cégvezető az elvégzett feladatok és hatékonyság alapján, az alkalmazott, aki segítségre szorul a segítőkészség alapján, a szakmabeliek pedig szigorúan magas szakmai követelmények alapján értékelik a rendszergazda munkáját.
A rendszergazda informatikus csak másképp?
Nézzünk rá először is a szakmabeliek a rendszerinformatikusok véleményére. Van, akin már maga az informatikus elnevezés is kiveri a biztosítékot, mert vannak vélemények, amely szerint a rendszergazda fogalma lényegesen többet takar mit csupán informatikus. A rendszergazda legfőbb erénye a tudása, milyen magas szinten képzett, mennyire járatos a szakirodalomban, a szakmai tapasztalatainak mennyiséges is fontos valamint a problémamegoldó képessége talán a legfontosabb hogyan, milyen gyorsan és kreatívan oldja meg a felmerülő nehézségeket. Talán két utóbbi a legfontosabb tulajdonsága a rendszerinformatikusunknak, mennyire kreatív és mennyire gyorsan képes megoldani a megoldani a megoldandókat. Fontos még a gyorsaság is, az infók pillanatok alatt változnak az informatikában. Ami ma még aktuális az már másnap elavult is lehet. Az informatikai rendszer zavartalan működtetéséhez annak alapos, mély ismerete szükséges, emellett képesnek kell lennie megoldási javaslatok nyújtásához is a fejlesztésekhez.
A jól kommunikáló rendszergazda kincs
A további feltételek között szerepel a gördülékeny és hatékony kommunikáció a rendszergazad részéről, hiszen az alkalmazottak megoldásokat szeretnének, sőt a számukra is érhető, emészthető és gyors megoldásokra van szükségük. Mindezt pedig egy türelmes és mosolygós rendszergazdától szeretnék megkapni, aki éppen olyan lassan és érthetően adja át a szükséges információkat, ahogyan a befogadónak szüksége van rá. A jó rendszergazda tud bánni az emberekkel és az ő számára bármennyire is fárasztó a munkatársak informatikai tudásának alacsony szintje és bármennyire is csábító a legkevesebb kommunikációval elintézni a kérdezőt, ezt nem engedheti meg magának. Persze csak abban az esetben, ha szeretne glóriát a feje köré és igényli, hogy szeressék a kollegák. Azt is választhatja, hogy fontosságának teljes tudatában fejcsóválva a lehető legkevesebb verbális kommunikációt használva minél hamarabb lerázza a kérdezőt igazolva hagyományos rendszergazda sztereotípiát. Ezzel persze bebiztosítja magának, hogy a valódi válasz nélkül hagyott kérdező vissza fog térni ugyanezzel a kérdéssel igazolva rendszergazdát arról, hogy munkája hiába való és megakadályozzák őt a munkatársak a fontos munkája elvégzésében. Ha te történetesen rendszergazda vagy és magadra ismertél hasznos, ha tudatosan javítod a kommunikációs képességeidet.
Pro aktivitás mindenek előtt
A gördülékeny és minden érintett számára kellemes kommunikáció mellett elengedhetetlen rendszergazdai erény a pro aktivitás. A jó szakember mindent megtesz azért, hogy a probléma ne ismétlődjön újra és újra. E nélkül nem beszélhetünk hatékony szakemberről. A munkatársakkal való kapcsolattartásban egyfajta ügyfélszolgálati személet segíthet. Ahogyan a call center munkatárs sem érzi személyes támadásnak a számára aprónak tűnő gonddal jelentkező kétszázadik telefonálót sem a rendszerinformatikusunknak is hasznos megtanulnia a helyén kezelni az érzelmeit és a bosszankodás helyett a megoldás centrikusságot választania. A cégvezetéssel való kapcsolattartásban is lényeges a megfelelő, érhető magyarázat a változtatásokhoz. Mit és miért, mindez milyen következményekkel jár és mi a jelentősége.