Komoly konkurenciája lehet a Google keresőnek a Facebook Graph Search vagy Graph kereső néven. Egyenlőre csak néhány kiváltságos használhatja de a közösségi portál szédületes karrierje már eddig is okozott meglepetéseket. A Graph kereső nem csak a saját adatbázisát használja, a saját találatai mellett a Bing webes eredményei is láthatóak lesznek majd a találati listán.
A Facebook birtokában lévő óceánnyi információ eddig nem igazán került kihasználásra, hiszen egy 2012.-es mérési adat szerint már egymilliárd felhasználóval rendelkezik a Facebook. Ez a szám nyilván folyamatos növekedést mutat. A felhasználók nagy része igen aktív. Mindennap akár többször is bejelentkezik. Folyamatosan frissíti a képeit, lájkol, megoszt stb…Tulajdonképpen gyakorlatilag felbecsülhetetlen mennyiségű adat van a portál birtokában. Nyilvánvaló volt, hogy előbb utóbb módot találnak majd rá, hogy bővítsék a jelenleg is igénybe vehető szolgáltatások körét.
A Google is is igyekszik elterjeszteni a közösségi platformját a Google Pluszt, bár ennek eredményei messze elmaradnak a konkurenciáétól. Az algoritmusába is beépít különböző közösségi jeleket ezzel személyre szabott találati listákat generálva. Kemény küzdelem várható ha már mindenki számára elérhető lesz a Graph Search és persze előre még nem jósolható meg mekkora szeletet tud majd hasítani a média tortából. A Google helyek által bonyolított forgalom csökkenés valószínűleg elkerülhetetlen lesz. Valószínűleg leginkább a kisebb szolgáltatók fogják megsínyleni a változtatásokat, például étteremajánlók, szállásajánlók stb..
Mire is lesz használható a Gráfkereső?
A bemutató oldalon megnézhetjük, a keresési módot és, hogy ezek a lekérdezések milyen eredményeket hozhatnak majd. Az előzetes információk alapján jelentős különbségek várhatóak a Google keresőkhöz képest.
Mark Zuckerberg beszámolója alapján elsősorban a felhasználói élmény további fejlesztése a fő szempont a fejlesztések során és az üzleti szempontok másodlagosak. Ez valószínűleg csak féligazság. A mélyben az üzleti érdekek fognak dominálni. Et még inkább valószínűsíti az a tény, hogy a Facebook keresési eredményei mellet a Bing találatai is meg fognak jelenni a Graph keresőjében. A legszembeötlőbb különbség az lesz, hogy a Facebook ismerőseink korábbi interakciói jelentős mértékben hatással lesznek találati listára. Az eddigi információk alapján ez a szolgáltatás leginkább a személyes kapcsolatok, információk alapján fog működni. Ebből adódóan vélhetően másképp is kell majd használni.
Például:
- Barátaim szingli ismerősei 18 és 40 között
- Barátaim által már tesztelt éttermek Debrecenben
- Barátaim nyaralásról szóló fotói
- Barátaim akik kedvelik a kínai konyhát
Stb…
Ezek alapján a kérdések alapján eddig nem létezett szűrési lehetőség. A Goggle helyek segítségével könnyen megtalálhatjuk most a közelünkben lévő éttermeket, de azzal a plusz információval, hogy egy ismerősünk már járt ott, rögtön egy általunk hitelesnek vélt információ forráshoz juthatunk. Ha a korosztályhoz kapcsolódó szűrést használjuk a mi igényeinkhez hasonló vélemények birtokába juthatunk. Ezekkel a paraméterekkel egyenlőre a Google nem ad módot a keresésre. Ez alapján elmondhatjuk, hogy a Graph találati listája sokkal inkább egyedi, személyre szóló lesz, mint a Goole eddig megszokott listája. Ha például a barátaink kedveltek egy nyaraló helyet akkor előrébb lesz a találati listán az általunk indított keresés alkalmával. Az elérhető információk természetesen korlátozhatóak lesznek a személyes beállításokban.
Optimalizálás a Gráfkeresőre
Jóslásokba bocsátkozni arról, hogy mennyire lesz népszerű a graph keresője nem könnyű feladat, de ha csak az eddigi előnyöket vesszük számba és valószínűleg ezek száma növekedni fog, akkor nagy siker várható. Ehhez társulnak még az újonnan létrejött fizetett hirdetési felületek és az a tény, hogy a későbbiekben természetesen mobilon is alkalmazható válik a program. Az elején a elsősorban a helyi vállalkozásokat fogja érzékenyen érinteni a változás.
Az átlagos felhasználók nagy része naponta többször is belép a Facebookra. Ha az új kereső segítségével megfelelő eredményekhez jut akkor miért menne máshová tovább keresni? A Bing algoritmusa valamelyest különbözik a Googgle által használttól, de a különbség nem jelentős. Ha a Graph kereső előretör akkor a találati listáján való elsőségre is törekedni kell. Ezzel kapcsolatos optimalizálási tapasztalata nyilván nem sok embernek van, de néhány dolog sejthető milyen szempontok fognak számítani erre vonatkozóan.
A megjelenéshez szükséges-e Facebook oldal a vállalkozásomnak?
Nem kötelező, de mindenképpen javasolt. Előfordulhat, hogy a vállalkozás nem rendelkezik Facebook oldallal és mégis megjelenhet a találati listán. A legjobb az, ha a tulajdonos szerkeszti az oldalt és folyamatosan friss információkat oszt meg rajta.
Fontos az információ
Nagyon fontos, hogy milyen információkat osztunk meg magunkról a Facebook oldalunkon (székhely, tevékenység…..) milyen tartalmakat teszünk föl, miket osztunk meg. Igazán naprakész és hiteles nyilván a tulajdonos lehet.
Lényegesek a kapcsolatok
Nagyon fontosak az emberi kapcsolatok és az interakciók. Hány rajongót mondhatunk a magunkénak, hányan osztják meg az általunk felette információkat. stb…
Alapvető dolgok
Lényeges a rajongói oldal neve, címe, az oldal URL-je, különösen ha a vállalkozásnak nem mindegy, hogy lokális keresésénél feljön-e a találati listán.
A cél a minőséggel szemben itt a mennyiségre terelődik, minél nagyobb létszámú rajongótábort kell létrehozni.
A piac várható reakciója az újításra
Az újítás nagy visszhangot keltett. Egyes vélekedők szerint ezzel elindulhat egy olyan szolgáltatás amely a Google számára komoly konkurenciát jelenthet, ezzel letörve eddigi teljhatalmát. Ha az embereket át lehet szoktatni az új keresőre nagy harcok várhatóak. A google plusszal a média óriás megpróbált a Facebook nyomdokaiba lépni, jelen lenni közösségi médiumként. Egyenlőre ezzel nem aratott látványos sikert. Mindenesetre az új kereső a jövőben mindenképpen figyelmet fog magának követelni. Egyenlőre még csak jelentkezni lehet a várólistára. Ha te is szívesen kipróbálnád itt teheted meg. Magyar nyelvű verzió sajnos egyenlőre nem elérhető.