Számos legenda kering a Google rangsorolásai szempontjait illetően, abban azonban biztosak lehetünk, hogy a szöveges tartalom az egyik, ha nem a legfontosabb faktor, mely meghatározza a helyezéseket. A seo szövegírás így elengedhetetlen, ha sikereket szeretnénk elérni a keresőoptimalizálásban.
Hogyan értékeli a szöveget a Google?
A Google elsődleges célja az, hogy mindig a felhasználók számára legrelevánsabbnak ítélt találatokat tudjon megjeleníteni. Ezt alapvetően két dolog alapján határozza meg:
Az első pont az egyszerűbb: a kereső megnézi és értelmezi a tartalmat és próbálja meghatározni, hogy az miről is szólhat. Alapvetően – de nem kizárólagosan – az alábbi szempontok alapján tudja ezt eldönteni:
- cím (meta title)
- leírás (meta desctiption)
- alcímek
- kép leírása (alt tag)
- kulcsszósűrűség
- szöveg hossza
- kifelé mutató link(ek)
A fenti, inkább technikai, beállítások sokat segítenek, de könnyen megállapítható, hogy önmagukban nem teszik minőségivé a tartalmat. Egy évtizeddel ezelőtt talán elég volt ezeket rendbetenni és kulcsszavakkal telezsúfolni egy weboldal szövegét a jó helyezéshez, ma azonban ez korántsem ilyen egyszerű.
A keresőrobot egyre fejlettebben és pontosabban tudja modellezni azt, hogy a felhasználók hogy viszonyulnak oldalunkhoz. Az alábbi szempontokat biztosan figyelembe veszi:
- átkattintási arány a találati oldalról
- oldalon töltött idő
- visszafordulási arány
Már az a 3 szempont is rengeteg információt tartalmaz. A találati oldal átkattintási arányának figyelembevételével tulajdonképpen a felhasználók mondanak ítéletet a találatok felett: amelyikre nagyobb arányban kattintanak, azokat a Google is jó eséllyel előresorolja a későbbiekben. Az oldalon töltött idő, és a visszafordulási arány pedig azt mutatja meg, hogy felhasználók átkattintva mennyire érezték minőséginek a tartalmat. Ilyenkor olvasták azt el teljes egészében, és böngésztek tovább az oldalon. Ha a kereső azt látja, hogy pozitívan viszonyulnak a tartalomhoz, az jó pont, ha viszont azt, hogy hanyatt-homlok menekülnek az oldalról az a helyezésekre is negatív hatással lesz. A szövegírás elsődleges célja így mindenképpen az, hogy hasznos és releváns tartalmak szülessenek, a technikai szempontok csak eztán következnek.
A következőkben azt tekintjük át 9 egyszerű lépésben, hogyan írhatunk olyan szöveget, mely tetszeni fog a felhasználóknak és a Google-nek is.
Seo szövegírás lépésről lépésre
- Határozzuk meg pontosan a cikk témáját egy két szóban! Ehhez célszerű egy kulcsszókutatásst végezni hogy olyan témát célozzunk, meg amire van is érdeklődés. Számtalan eszköz segíthet ebben, mint például az Adwords kulcsszótervezője, vagy az Ubersuggest. Ha így megvan, hogy mire szeretnénk lőni, abból faragjunk egy olyan címet, mely tartalmazza kulcsszavunkat és képes arra is, hogy felkeltse majdani olvasóink érdeklődését.
- Írjunk egy rövid leírást, melyben összefoglaljuk a tartalmat! A cikkeknek ezt a bevezetőjét az újságírásban leadnek nevezik és a célja az, hogy további olvasásra ösztönözze az olvasót. Ezt a bejegyzés, vagy oldal elején is használhatjuk, illetve próbáljuk meg kb. 300 karakterre lerövidíteni és megadni új oldalunk meta leírásaként. A cím alatt ez lesz az, ami a Google találati listáján megjelenik így akkor vagyunk a legjobb úton, ha ez valami olyan hirdetésszövegre emlékeztet, mellyel új bejegyzésünket népszerűsítenénk.
- Írjunk egy vázlatot, ennek pontjait pedig alcímekként használjuk az oldalon!
- Írjuk meg úgy a szöveget, mintha mondjuk egy ügyfélnek beszélnénk a szolgáltatásról, vagy egy ismerősünknek a témáról! Közben felejtsünk el minden információt, amit bárhol is hallottunk a seo szövegírásról, kizárólag arra koncentráljunk, hogy szövegünk az olvasó számára emészthető és hasznos legyen.
- Keressünk egy releváns képet, vagy illusztrációt, melyet beillesztünk a szövegbe! Ügyeljünk arra, hogy a kép adatainak megadásakor az alt tag tartalmazza az első pontban meghatározott kulcsszavunkat.
- Illesszünk legalább egy hiteles és forgalmas oldalra mutató hivatkozást a bejegyzésbe, ha egy mód van rá! Ha ez értéket, segítséget ad az olvasónak, akkor neki is hasznos, ráadásul segít a keresőnek meghatározni azt, hogy miről is szólhat a szövegünk.
- Ellenőrizzük a szavak számát! Arra, hogy milyen hosszúnak kellene lenni egy tartalomnak, nincs pontos válasz. Írjunk annyit, amennyit ismétlések és üresjáratok nélkül tudunk. Az olvasó kiszolgálása az elsődleges, nem az, hogy céltalanul szaporítsuk a karaktereket. WordPress-ben például az egyébként nagyon jó Yoast SEO bővítmény 300 szó feletti szövegeket javasol de ez sincs kőbevésve. Annyit írjunk, amennyi mondanivalónk van, egy szóval se többet.
- Ellenőrizzük a kulcsszóarányt! Fontos, hogy a szöveg ne legyen erőltetett, de kulcsszavunk legalább párszor szerepeljen benne. Általában ha 1-2% körül járunk az jó szokott lenni, 5% felett viszont gyanús, hogy oda is beleerőszakoltuk, ahova nem kellett volna. Ilyen esetekben bátran használjunk szinonímákat, hogy ne legyen izzadságszagú a szövegünk. Érdemes megnézni, hogy a kulcsszó szerepel-e a bevezetőben és az alcímek között is. Ha igen, az tökéletes, ha nem, akkor igyekezzünk elhelyezni, de csak akkor ha nem megy a tartalom rovására.
- Tagoljuk a szöveget! A weben az emberek kicsit máshogy olvasnak, mint egyébként ezért fontos, hogy a szöveg könnyen áttekinthető legyen. Részben ezt a célt szolgálják az alcímek és a képek is. Emellett akkor sem nyúlunk mellé, ha minden bekezdés végén két Entert ütünk és így hagyunk egy üres sort.
A fenti 9 lépést nem csak új szövegeknél lehet használni, hanem érdemes ezeket szem előtt tartva átnézni meglévő tartalmainkat is. Könnyen lehet, hogy egy kis átdolgozással vonzóbbá tehetjük őket a látogatóknak és a Google-nek egyaránt.